Home / Blog / De perfecte Call-to-action (CTA) maak je zó

De perfecte Call-to-action (CTA) maak je zó

Met een call-to-action, ook vaak afgekort tot CTA, kun je een websitebezoeker aanzetten tot actie. Deze ‘actie’ komt overeen met jouw doel, denk bijvoorbeeld aan een verkoop, offerte aanvraag of telefoongesprek.

Met een goede call-to-action kun je positieve invloed uitoefenen en je website effectiever maken. Hieronder geven we je een aantal voorbeelden, en laten we zien waar een ‘perfecte’ CTA aan voldoet.

Timechimp maakt op hun homepage slim gebruik van een CTA in combinatie met versterkende factoren en design. De CTA (het starten van een proefperiode) krijgt duidelijke focus door gebruik van kleur, stimulerende teksten, referenties en reviews. Let vooral op het detail van de rechter figuur die wijst naar de CTA.

Zó maak je de perfecte Call-to-action

Een perfecte call-to-action helpt je om meer te halen uit je business. Je stimuleert bezoekers om de actie te ondernemen die jij van ze verlangt! We geven je een aantal kenmerken om zelf aan de slag te gaan met het maken van jouw perfecte CTA.

1. Kies één duidelijk doel

Een goede call-to-action is duidelijk. Zorg er dus voor dat je één ding noemt, zodat voor de bezoeker duidelijk is wat er wordt verwacht. Je geeft hiermee focus aan jouw doel.


superfijn online call to action cta voorbeeld mailchimp

Mailchimp gebruikt ‘simpel’ voor een sterke CTA. Geen poeha, maar duidelijke focus op ‘sign up free’. Niet één maar twee opvallende knoppen, een creatieve titel en begeleidende tekst. Ook de GIF van het vogeltje beeld uit hoe je groeit met Mailchimp.

2. Passend bij doelgroep

Denk goed na over wat past bij jouw doelgroep en bezoekers. Vooral de combinatie tussen heb en jouw business. Wat verwacht een bezoeker van jouw product of dienst? En welke passende dingen kun je zeggen of aanbieden?

Voor een webshop is de ‘Kopen’ knop belangrijk, maar wanneer je een dienst aanbiedt zal dit heel anders zijn. Lever je maatwerk, dan kan een ‘offerte aanvragen’ knop belangrijk zijn.

Coaches voor bedrijven gebruiken regelmatig e-books en andere give-aways om in contact te komen met de doelgroep. Zij zorgen voor een lage drempel, want de kans dat iemand direct een coach inhuurt is niet groot. Slim dus!

3. Pakkende titel en tekst

Vaak vind je bij een call-to-action een begeleidende titel en tekst. Met de tekst kun je jouw bezoeker al triggeren, maak het dus bijzonder, passend of juist heel concreet. De begeleidende tekst geeft je ruimte om te vertellen wat je doet, of wat er bij de CTA verwacht wordt.


superfijn online call to action cta voorbeeld hopmans wonen

Voor Hopmans Wonen ontwikkelden we een landingspagina voor het verhuren van woningen. Het doel is het aanvragen van een verhuurwaarde berekening. Een actieve titel met begeleidende tekst maken duidelijk wat de bedoeling is. Ook een opvallende knop maakt de CTA niet te missen.

4. De knop spreekt voor zich

Je zou het bijna vergeten, maar de knop heeft op zichzelf al veel kracht. Kies een duidelijke tekst voor de knop. Omschrijf wat er gebeurt als je erop klikt. Denk bijvoorbeeld aan ‘inschrijven’ of ‘kopen’.

Maar slimme marketeers voegen nog een voordeel of extra motivatie toe aan hun knop. Denk bijvoorbeeld aan ‘gratis aanmelden’ of ‘snel offerte aanvragen’

5. Maak gebruik van Microcopy

Ken je de kracht van microcopy al? Microcopy is een kleine tekst dat extra waarde toevoegd aan jouw CTA. Denk aan voordelen (14 dagen gratis), maar ook aan het wegnemen van drempels (vrijblijvend).

In onze blog over Microcopy gaan we dieper in op hoe je dit kunt toepassen op jouw website. Lees de blog over Microcopy hier.

6. Maak het opvallend door design

Een goede call-to-action valt op. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de knop van een CTA opvallend is, en contrast heeft met je andere kleuren. Ook andere designelementen geven je CTA focus, denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een kader achter je CTA. Ook andere subtiele elementen als een pijl of illustratie geven extra focus. Zo stuur je jouw lezer onbewust.

Dus, ga aan de slag en maak jouw eigen perfect CTA. Ben je benieuwd of jouw CTA scherp genoeg is? Stuur ons gerust een mailtje, we geven je graag een aantal tips.

Scroll naar boven