Home / Blog / Zó maak je de perfect e-mail campagne

Zó maak je de perfect e-mail campagne

superfijn online blog e mail marketing perfecte campagne featured 500x300

Eén van de meest waardevolle manieren om jouw (potentiële) klanten te bereiken is via e-mail. Je weet namelijk dat ze op de één of andere manier al verbonden zijn met je bedrijf, of dit nou is door een aankoop of een inschrijving via je website. Wij helpen je graag met het perfectioneren van je e-mailcampagnes, of als je nog niet begonnen bent, met een perfecte start!

Als online specialist werken we veel met e-mail, zowel voor onszelf als onze klanten. We hebben onze ‘best-practises’ en tips voor je op een rij gezet. Zo kun jij aan de slag met succesvolle e-mails!

Schrijf niet voor jezelf

Het is heel verleidelijk om gewoon te gaan beginnen met mailen. Je hebt ideeën, heel veel te vertellen en staat te trappelen om dit allemaal te delen. Over het algemeen juichen we zo’n ‘gewoon doen!’ mentaliteit echt toe, maar neem voordat je begint met mailen even de tijd om stil te staan bij wat je bijvoorbeeld wilt bereiken met je emails. Wil je informeren, nieuws delen, verkopen?

Heb je een aantal punten opgeschreven? Draai dit eens om, en bedenk waarom iemand van jou een email zou willen ontvangen. Je schrijft tenslotte niet alleen voor jezelf, maar juist om je ontvangers enthousiast te maken, te amuseren of informeren. Wanneer zou iemand écht blij worden van jouw e-mails? En wat voor meerwaarde zou je kunnen bieden?

Door je te verplaatsen in je ontvanger, kun je betere en effectievere
e-mails sturen. Zo bouw je ook een extra veiligheid in om zo veel mogelijk te voorkomen dat je e-mails als ‘spammerig’ worden ervaren.

Maak doelen en onderwerpen

Gestructureerd werken is altijd een belangrijk onderdeel van succes. Dat is niet andere bij e-mailmarketing. Succesvol e-mailen begint dan ook met het bepalen van je doelen. Tegelijkertijd vormen deze doelen de perfecte basis voor het bepalen van categorieën of onderwerpen om over te schrijven.

Door vooraf een aantal onderwerpen te bedenken maak je het jezelf eenvoudiger om de inhoud van e-mails te bepalen. Deze techniek wordt ook veel gebruikt voor het schrijven van blogs, en is een essentieel onderdeel van een goede content strategie. Het helpt je om sneller tot een goede inhoud te komen, waardoor je consistenter kunt mailen. In het voorbeeld hieronder laten we zien hoe je dit aan kunt pakken.

Concreet

Bob heeft een dierenspeciaalzaak en focust zich vooral op honden. Hij weet dat een e-mailcampagne hem kan helpen met het verhogen van zijn omzet, maar wil tegelijkertijd zijn klanten informeren met tips en feitjes, en af en toe leuke verhalen delen. Hij bepaalt de volgende onderwerpen.

Doel: Meer omzet bij bestaande klanten
Onderwerpen: Nieuwe producten, Reclameacties, Gerelateerde producten

Doel: Informeren
Onderwerpen: Verzorging tips, Voeding tips, Algemene tips

Doel: Amuseren
Onderwerpen: Uitjes met je hond, Speeltjes

Houd de inhoud kort, krachtig en helder

Je hebt vast ontzettend veel te vertellen en wil dit allemaal wel met je volgers te delen. Maar wacht, er zijn slimmigheidjes die je helpen om je ontvangers niet te overladen met informatie!

Door je inhoud voor een e-mail op te splitsen zorg je ervoor dat je boodschap helder en duidelijk blijft. Maak bijvoorbeeld een aparte email voor nieuwe producten, en één voor je nieuwste blog. Schrijf je een uitgebreide blog als deze, kies er dan voor om in je e-mail een korte ‘sneak peak’ te geven om mensen naar je website te krijgen.

Door je inhoud op te delen, kun je jouw content ook beter spreiden. Zo heb je ineens drie onderwerpen om over te mailen in plaats van één (zorg uiteraard niet dat je dagelijks gaat spammen met mail, tenzij dit wenselijk is 😉 )

Concreet

Bepaal voor je e-mail 1 hoofddoel. Zorg ervoor dat je verhaal, titel en call-to-action bijdragen aan het behalen van dit ene doel. Zo houd je jouw boodschap duidelijk.

Zorg voor eenheid en consistentie

De kracht van e-mail zit hem eigenlijk niet alleen in de e-mail. Een campagne is zo sterk als zijn zwakste schakel, en daarom zijn alle schakels belangrijk. Maak je e-mails extra sterk door te zorgen voor consistentie. Consistentie helpt je om te voldoen aan de verwachtingspatronen van je lezer.

Is je e-mailonderwerp ‘Tips voor hypotheken’, maar gaat 90% van je mail over huren? Dan voldoe je niet aan de verwachting die je wekt met de titel. Hetzelfde geldt wanneer mensen zich inschrijven voor tips en tricks, maar enkel e-mails krijgen over kortingen. Dit kan ervoor zorgen dat mensen zich uitschrijven, en dat wil je natuurlijk het liefste voorkomen!

Maar ook op andere vlakken is consistentie belangrijk. Houd je een speciale actie waarover je wilt mailen? Zorg dan dat de inhoud van je mail en je actiepagina overeenkomen qua stijl, tekst en beeld. Door de inhoud overeen te laten komen krijg je een mooi en sterk geheel.

Momenten om te mailen

Een e-mail heeft op bepaalde momenten meer effect. Denk bijvoorbeeld aan een bevestiging nadat je iets besteld hebt. In onze andere blog staan we uitgebreid stil bij de customer journey. Deze ‘klantreis techniek’ helpt je om te bepalen wat goede momenten zijn om een e-mail te sturen.

De customer journey techniek is voor veel aspecten in te zetten, en ook voor e-mailmarketing perfect. Denk goed na over de verschillende fasen die iemand doorloopt voor, tijdens en na de aankoop van jouw product of dienst. Tijdens welke momenten kun je inspelen op de behoefte door middel van een e-mail?

Gebruik een goed e-mailprogramma

Ze zeggen wel, een e-mail is zo goed als het programma waarmee je hem verzend. Ok… dat zeggen ze niet echt, maar het is wel waar. Er zijn best veel partijen die goede software aanbieden om jouw e-mails eenvoudig en gestroomlijnd te versturen. Je kunt daarnaast goed statistieken bijhouden over hoe je e-mails scoren waar je veel van kunt leren om steeds te blijven verbeteren. Het handmatig verzenden van je e-mails is in veel gevallen ook niet meer nodig!

Wees gerust, zo’n e-maildienst hoeft niet duur te zijn! Wij maken gebruik van Mailchimp. Dit is een eenvoudig te gebruiken programma, en maakt mailen leuk. Je kunt gemakkelijk vanuit je browser e-mails opmaken en versturen zonder dat je programma’s hoeft te installeren! Het mooiste is dat de basisfuncties gratis te gebruiken zijn. Deze zijn voldoende om een goede start te maken met e-mailen. Neem zelf maar eens een kijkje.

Start met e-mail automation

Misschien komt de term je niet bekent voor, maar toch hebben we er elke dag mee te maken. Zoals het Engels al verklapt, is e-mail automation het automatisch versturen van e-mails gebaseerd op een gebeurtenis of tijd. Denk bijvoorbeeld aan de mailtjes die je ontvangt tijdens je verjaardag of na het kopen bij een webshop.
Automation is niet enkel weggelegd voor ‘grote’ bedrijven, maar juist ook interessant voor zzp’ers en mkb. Het helpt je om consistent en op de juiste momenten contact te maken met je doelgroep, zonder dat het je dagelijks zeeën van tijd kost.

De voorgaande tips helpen je al om een plan te maken voor een goede automatische campagne. We geven je hieronder nog een concrete tip.

Concreet

Gebruik de customer journey techniek om inzicht te krijgen in mogelijke contactmomenten met jouw doelgroep. Omcirkel de momenten waar je denkt dat een email meerwaarde biedt en zet hierbij in een aantal woorden waar de e-mail over gaat. Kun je de e-mail automatisch versturen, zonder dat je er zelf naar moet kijken? Denk bijvoorbeeld aan een welkomst-mail.

Houd je emaillijsten up-to-date

Het e-mailen van je klantenbestand is de afgelopen maanden extra ‘hot topic’ door veranderingen in de privacywet. Houd daarom goed bij wie je wel en niet kunt mailen. Zo voldoe je aan de regels en voorkom je tevens een boete. Tegelijkertijd heeft het ongewenst mailen naar mensen toch niet een meerwaarde. Je vindt het zelf toch ook gek als je opeens een nieuwsbrief krijgt van een partij waar jij je nooit hebt aangemeld of allang hebt uitgeschreven?

Een e-mailprogramma als Mailchimp helpt jou met het bijhouden van uitschrijvingen, dus dat scheelt een hoop administratie. Fijn toch?

Dus…

We hebben de hele trukendoos erbij gehaald en hopen dat je deze tips kunt gebruiken om je e-mails beter te maken.

Wil je graag extra tips en ondersteuning? Vraag het ons, want we helpen je graag.

Is dit ook iets voor jou?
Gerelateerde blogs

Scroll naar boven