Zzp’ers vragen ons wel eens wat nou de meerwaarde van een website is. Je hebt zelf misschien het idee dat je toch vaak viavia aan klussen komt en het dus niet echt noodzakelijk is. Maar wist je dat een website je heel veel goeds kan brengen? Of je nou landelijk of regionaal actief bent.
Als webdesign specialist zijn we natuurlijk een beetje bevooroordeeld, maar we hebben ons best gedaan om zo objectief mogelijk een aantal punten te beschrijven waarom een website iets voor jou is.
Kom professioneel over
Je bent net begonnen als zelfstandige, of bent misschien al een tijdje aan de weg aan het timmeren. Een website geeft je net dat beetje meer aanzien, zeker als deze écht mooi is en er goed nagedacht is over beeld en tekst. Het geeft je een professionele uitstraling om mensen te laten zien dat jij supergoed bent in je vak! Potentiële klanten zullen ook sneller geneigd zijn om contact op te nemen door je professionele uitstraling.
Aanbevolen mensen kunnen je eerst opzoeken
Merk je dat je veel aan klussen komt via aanbevelingen? Dat is veel voorkomend bij zzp’ers (en eigenlijk alle ondernemingen). Aanbevelingen zijn een sterke indicator dat jij goed bent in wat je doet, en dat mensen enthousiast over je zijn. Toch merk je zelf misschien ook wel, dat je na een aanbeveling, nieuwsgierig bent naar het bedrijf. Dat is waar een website goed van pas komt! Potentiële klanten kunnen je opzoeken en zo alvast wat meer over je te weten komen, zonder dat ze je direct hoeven te bellen.
Val op tussen je concurrenten
Je hebt je vast al afgevraagd hoe jij kunt opvallen tussen je concurrenten. Waarom zou iemand nou voor jou moeten kiezen? Met een website kun je dat precies laten zien! Dit doe je door goed gebruik te maken van jouw logo, herkenbare kleuren, jouw pluspunten, referenties van klanten en meer. Zo maak je ook online een verschil en kun je mensen dat extra zetje geven om contact met jou op te nemen!
Eenvoudig offerteaanvragen ontvangen
Verkoop je producten of diensten op maat? Dan werk je vast en zeker met offertes op maat. Bij complexe opdrachten heb je veel informatie nodig om een goede inschatting te kunnen maken. Door gebruik te maken van een offerteformulier op je website, kunnen bezoekers eenvoudig een offerte aanvragen. Het enige wat je hoeft te doen, is goed na te denken over welke essentiële informatie je nodig bent om een goede inschatting te maken, en voila. Je kunt dit zo specifiek maken als je zelf wilt met vrij in te vullen velden, of een voorselectie van keuzes. Met het ingevulde formulier kun je vervolgens gerichte terugbellen.
Contactgegevens delen
Het klinkt logisch, maar is toch het delen waard. Je deelt op je website natuurlijk ook heel eenvoudig je contactgegevens. Niet iedereen heeft een visitekaartje van je liggen, dus is het handig als ze jouw gegevens ook snel online kunnen vinden, zodat mensen kunnen mailen of bellen. Heb je ook een bezoekadres? Dan kun je met een Google Maps integratie je bezoeker helpen om jou te vinden.
Ruimte voor jouw product of dienst én verhaal
Mensen zijn dol op verhalen, al van kinds af aan. Die verhalen zijn niet enkel voor de ‘coole’ start-ups met innovatieve producten. Ook als steengoede glazenwasser of aannemer helpen verhalen om jouw passie over te brengen. Wij weten als nuchtere Groningers dat het niet altijd allemaal te gek hoeft. Je hoeft daarom zeker niet een sprookje te schrijven! Wees juist jezelf en vertel bezoekers waarom jij anders bent en je dol bent op je vak. Een website geeft je veel ruimte om te vertellen over jezelf en je dienst of product. Maar vergeet ook zeker niet de foto’s! Naast verhalen, houden we nog meer van plaatjes kijken. Weet je niet hoe je een goede website maakt? Wij helpen je gewoon!
Vindbaar in Google
Het is natuurlijk fijn als jouw bedrijf wordt aanbevolen bij een potentiële klant. Maar niet iedereen krijgt aanbevelingen en gaan dan zelf op zoek naar mogelijke bedrijven. Dit doe jij zelf misschien ook wel, door gewoon te zoeken in Google of Bing. Dankzij een goede website kun je ook door deze mensen gevonden worden, zonder dat het je iets kost.
In de marketing noemen ze dit ook wel SEO of zoekmachine optimalisatie. Door goed na te denken over SEO, kun je ervoor zorgen dat je goed wordt gevonden op bepaalde zoekwoorden. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt op ‘Timmerman Alkmaar’ dan is het super als je op de eerste pagina komt in de resultaten.
Bereik meer mensen met (online) adverteren
Ben je lekker bezig met je bedrijf en wil je verder groeien? Door online te adverteren kun je jouw business echt een boost geven en nieuwe klanten genereren. Een website is ideaal voor wanneer je wilt adverteren, of je dit nou online of offline doet. Wil je bijvoorbeeld een advertentie plaatsen in een tijdschrift? Verwijs dan ook naar je website, zodat mensen meer informatie kunnen vinden. Je hebt ten slotte vaak maar een paar zinnen ruimte in je advertentie.
Oók online kun je veel nieuwe klanten voor je winnen. Denk bijvoorbeeld aan het adverteren in Google met Google Ads (voorheen Adwords).
Dus…
Zoals je hebt kunnen zien is een website eigenlijk altijd handig, praktisch of geeft het net dat beetje extra professionaliteit. Het is dus zeker niet alleen weggelegd aan ‘grote of gevestigde organisaties’.
Hopelijk hebben we je met onze lijst wat wijzer kunnen maken en je vragen beantwoord.
Ben je na het lezen van de voordelen al overtuigd van de waarde van een website? Of heb je zelf nog een aantal vragen? Neem gerust contact met ons op via onze chat of email.
Is dit ook iets voor jou?
Gerelateerde blogs